مرکز بهداشت شهدای والفجر
کمیته تخصصی مدیریت بحران در زمینه توانمند سازی دانش آموزان در زمان بحران برگزار شد
کمیته تخصصی مدیریت بحران در زمینه توانمندسازی دانش آموزان مدارس زیر پوشش در زمان بحران از سوی تیم سلامت روان این مرکز برگزار شد.
کمیته تخصصی مدیریت بحران در زمینه توانمندسازی دانش آموزان مدارس زیر پوشش در زمان بحران از سوی تیم سلامت روان این مرکز برگزار شد.
او افزود: در بحران های مرتبط با مدارس، هماهنگی و تعامل مثبت بین والدین و اولیای مدرسه برای پیشگیری از آسیب های جسمی و روانی در دانش آموزان اهمیت زیادی دارد که برای ایجاد این هماهنگی، آگاهی اولیای مدارس و خانواده ها از ویژگی های یک بحران، اثرات و پیامدهای کوتاه و دراز مدت آن، نحوۀ مدیریت و کاهش آسیب، ضروری است.
«جهانتاب هادی زاده» مسوول واحد سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت شهدای والفجر گفت: مدرسه محل تحصیل و خانه دوم دانش آموزان است، بنابراین دانش آموزان زمان زیادی از وقت خود را در مدرسه میگذرانند و تحت مراقبت اولیای مدرسه قرار دارند. با توجه به شرایط خاص مدرسه و حضور جمع زیادی از کودکان و نوجوانان بحران های مدرسه از اهمیت و ویژگی های خاصی برخوردارند که باعث میشود جامعه روی آن حساس باشد.
هادی زاده اظهار داشت: با توجه به این که معلمان، مشاوران و مسوولان مدرسه وظیفه مراقبت از دانش آموزان را بر عهده دارند، این کارکنان باید برای مقابله و مدیریت انواع بحران های احتمالی در مدرسه آماده باشند.
مسوول واحد سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت شهدای والفجر تاکید کرد: برای این که بتوانیم مداخلات پیشگیرانه از آسیب های روانی بحران را انجام دهیم ابتدا می بایست بدانیم که بحران چه اثراتی دارد و کودکان و نوجوانان چه واکنشی به وقایع آسیب زای شدید نشان میدهند.
او ادامه داد: به طور کلی بحران واکنش های جسمی، هیجانی، رفتاری و شناختی را در افراد برمیانگیزد بنابراین لازم است دانش آموزان، کادر مدرسه و والدین آموزش ها و مهارتی لازم در زمینه مواجهه با بحران را دریافت نمایند تا بتوانند در شرایط بحرانی از خود و اطرافیان مراقبت نمایند.
هادی زاده عنوان کرد: تیم سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد این مرکز با حضور در مدارس آموزش های لازم در زمینه مدیریت استرس، خشم و نحوه مقابله با بحران برای کادر مدرسه، دانش آموزان و والدین برگزار می نمایند.
او با اشاره به اهداف کلی مداخلات پیشگیرانه از آسیب های روانی بحران در مدارس گفت: نحوۀ مواجهه با بحران در مدرسه بسته به نوع حادثه، نوع مداخلات ممکن است تفاوتهایی داشته باشد ولی به عنوان یک قاعده کلی مداخلات باید بر اهداف؛ محافظت از دانش آموزان در برابر آسیب ها و خطرات جانی و امن کردن فوری آن ها، مداخلات حمایتی برای کاهش شدت ترس، وحشت و اضطراب در زمان واقعه، مداخلات روانی و اجتماعی برای پیشگیری از آسیب های بعدی، شناسایی و ارجاع افراد آسیب دیده از بحران برای مداخلات تخصصی متمرکز باشد./م.اصل نژاد
نظر دهید