مرکز بهداشت شهدای والفجر
اهمیت مهارت های زندگی در محل کار
سازمان جهانی بهداشت مهارت های زندگی را به عنوان تواناییها و رفتارهای سازندهای توصیف میکند که افراد را قادر میسازد با الزامات و چالشهای زندگی روزمره بهطور مؤثری مقابله کنند.

در محیطی که دائما در حال تغییر است، یعنی در دنیای پرشتاب امروزه، مهارت های زندگی برای غلبه بر موانع زندگی روزمره ضروری شده است. از مدیریت بهتر کارها گرفته تا پردازش احساسات و تعامل با دیگران، نیاز به مهارت های زندگی به مرور زمان ضروری میشود.
چندین جنبهی اساسی وجود دارد که مهارت های زندگی را تعریف میکند که عبارتاند از:
- عنصری از اخلاق در آن وجود دارد، زیرا مهارت های زندگی به این که چه چیزی در جامعه خوب یا بد و درست یا غلط است مربوط میشود.
- در سطح فردی افراد را تحت تأثیر قرار میدهد، به خصوص وقتی صحبت از تعامل و ارتباط با دوستان و خانواده در میان باشد.
- اغلب بحث برانگیز هستند، زیرا افراد نظرات تندی در موردشان دارند.
دلیل نیاز ما به مهارت های زندگی چیست؟
هنگامی که بتوانید به طور مؤثر با اضطراب و فشارهای زندگی مقابله کنید، معضلات مربوط به سلامتی رفتار را به حداقل خواهید رساند. به عنوان مثال، در مدارس، دانشآموزانی که انجام تکالیف درسی خود را پشت گوش میاندازند، میتوانند تا حد زیادی از محیطهای آموزشی حمایتی بهرهمند شوند. بیایید موضوعات مختلفی را بررسی کنیم که در آنها مهارتهای مختلف زندگی به ما کمک میکند با سرعت فزاینده و تغییرات زندگی مدرن کنار بیاییم.
اهمیت مهارت های زندگی در محل کار
- یاد میگیرید به صورت مشترک با افراد دیگر کار کنید تا بتوانید اهداف تیمی یا جمعی ایجاد کنید؛
- نه تنها راههای خلاقانهای برای حل مشکلات پیدا میکنید، بلکه برای عملی کردن آنها نیز فعالانه تلاش میکنید؛
- یاد میگیرید ذهنی باز داشته باشید، که منجر به پرورش ایدههای جدید و دیدگاههای متنوع میشود؛
- یاد میگیرید چگونه از خود و همچنین از تیمتان دفاع کنید؛ شما مسئول اعمال خود هستید؛
- توانایی جبران شکستها و ناکامیها را پیدا میکنید و آنها را بهعنوان فرصتهایی برای ادامهی یادگیری میبینید.
یک ویژگی بسیار ارزشمند در محل کار، توانایی هدایت، مدیریت و حل تعارض است. در هر سازمانی با وجود کارکنان متنوع با دیدگاههای متنوع، زمانهایی پیش میآید که در نظرات و دیدگاهها تفاوت وجود داشته باشد. مهارت های زندگی در سازمان به شما کمک میکند موضوع را به صورت کلان بررسی کرده و دیدگاههای متعدد را در نظر بگیرید. در نتیجه مدیریت تعارض برای شما آسانتر شود.
خودآگاهی
اگر بتوانید نقاط قوت و ضعف خود را درک کنید و بین آنها تفاوت قائل شوید، شما فردی خودآگاه هستید. این توانایی به شما کمک میکند تا انتخاب کنید، اقداماتی انجام دهید و تصمیماتی بگیرید که با تواناییهای شما سازگار باشد.
نمونههایی از خودآگاهی عبارتاند از:
- توانایی درک این که چه کاری میتوانید یا نمیتوانید انجام دهید؛
- شناخت استعدادهای خود و آگاهی از مجموعه مهارتهای خود؛
- توانایی تمایز بین جنبههای ضعیف و قوی تواناییها یا رفتارتان
عزتنفس یکی از مهارت های زندگی
عزت نفس به احساسی اشاره دارد که در مورد خود و نظر دیگران دربارهی خودتان دارید. افرادِ با عزتنفس سالم به خود و تواناییهایشان اعتماد دارند. آنها از نظرات دیگران دربارهی خود نمیترسند.
نمونههایی از عزتنفس سالم و مثبت عبارتاند از
- ایجاد تصویر یا تلقی مثبت از خود؛
- احترام گذاشتن به خود و انتخابها یا تصمیماتتان؛
- تحتتأثیر قرار نگرفتن از نظرات دیگران درباره شما.
روابط بینفردی
انسانها ذاتا موجوداتی اجتماعی هستند و روابط دوستانه باعث افزایش سلامت اجتماعی و روانی آن ها میشود. مهارت های بین فردی به توانایی تعامل سازنده با دیگران و همزیستی مسالمتآمیز اشاره دارد. روابط بینفردی شامل مجموعهای از مهارتهای در هم تنیده است مانند:
- توانایی ایجاد مکالمات در موقعیتهای نا آشنا یا جدید مانند کنفرانسهای تجاری؛
- توانایی ایجاد احساس امنیت برای دیگران در حضور شما مثل زمانی که در یک مصاحبهی شغلی هستید و در آن با طرف مقابل ارتباط میگیرید؛
- توانایی مدیریت تعارض و حل مسائل مثلا مخالفت محترمانه با مدیر و ارائهی راهحلی متفاوت./ «جهانتاب هادی زاده» مسوول واحد سلامت روان، اجتماعی و اعتیاد مرکز بهداشت شهدای والفجر
نظر دهید