رعایت بهداشت فراتر از درمان است.

دوشنبه, 05 فروردين 1398

آموزش رايگان الگوي تغذيه سالم به 629 نفر از كارمندان ادارات شهر شيراز

آموزش رايگان الگوي تغذيه سالم به 629 نفر از كارمندان ادارات شهر شيراز

 

HealthyNutrition  HealthyNutritionOne

 

حدود  629 نفر از كارمندان اداره كل عشاير، اداره اطلاع رساني علوم و فناوري، هلال احمر، دانشكده مامايي و پرستاري، بيمارستان ايران، طلاب، اداره شيلات و آبزيان ،كارخانه لاستيك دنا، بيمارستان سوختگي اميرالمومنين(ع) ، شركت پخش قاسم ايران(مينو)، شركت پخش دارويي رازي، اداره ميراث فرهنگي، و مربيان بهداشت ناحيه دو آموزش و پرورش طي 9 جلسه آموزشي با الگوي تغذيه سالم از سوي كارشناسان تغذيه مراكز خدمات جامع سلامت تحت پوشش مركز بهداشت شهرستان شيراز شهداي والفجر دراين سازمان ها در بهمن 1397 آشنا شدند. 

مريم مهارت مسئول واحد تغذيه اين مركز بهداشت، با اعلام اين خبر گفت: مصرف  بيش از حد  قند و شكر و به طور كلي مواد قندي و شيرين باعث افزايش فشارخون و اضافه وزن مي شود كه هر دو از عوامل ابتلاء به بيماري هاي قلبي و عروقي هستند، تحقيقات نشان داده است كه مصرف منظم نوشيدني هاي شيرين به ميزان 7 وعده يا بيشتر در هفته، نيز با افزايش خطر بيماري قلبي و عروقي همراه است، با توجه به ارتباط مستقيم بين مصرف  قند و شكر و به طور كلي مواد قندي و شيرين با افزايش خطر ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي و مرگ و مير ناشي از آن، كمتر از 10 درصد كل انرژي دريافتي روزانه بايد از قندهاي ساده (قند و شكر) تامين شود. 

مهارت اضافه كرد: دانشمندان نشان دادند كه مصرف زياد قند شانس ابتلا به سرطان را افزايش مي دهد.مقادير زياد قند و شكر سمومي را در بدن توليد مي كند كه باعث افزايش خطر ابتلا به سرطان مي شود. همچنين وجود مقادير بسيار زياد قند درخون مانند آن چه در ديابتي ها مشاهده مي شود، باعث تخريب سلول ها مي  شود. 

او ادامه داد: يكي از مهم ترين عوامل ايجاد پوسيدگي دندان مصرف زياد قند و شكر و مواد شيرين است.ميكروب هاي موجود در دهان از قند موجود در مواد قندي و شــيرين استفاده كرده و آن را به اسيد تبديل مي كنند؛ اين اسيد ميناي دندان را حل كرده و پوسيدگي آغاز مي شود.به كودكان بياموزيد پس از مصرف مواد قندي و شيرين، دهان خود را با آب شستشو دهند. سرانه مصرف شكر در كشور ما بيش از مصرف جهاني و همچنان در حال افزايش است: 33 كيلوگرم درسال! 

اين كارشناس افزود: مصرف محدود و متعادل روغن ها و چربي ها براي تأمين بخشي از انرژي مورد نياز روزانه توصيه مي شود. بروز بيماري هاي غيرواگير ارتباط مستقيمي با دريافت روغن ها و چربي ها دارد. افزايش كلسترول خون از مهم ترين عوامل ابتلا به بيماري هاي قلبي و عروقي است. اگر كلسترول بالا يا سابقه بيماري قلبي در خانواده داريد، غذاهاي كم چرب بخوريد. حداقل 2 بار در هفته ماهي بخوريد؛ زيرا اسيدهاي چرب مفيد آن خطر ابتلا به بيماري قلبي را كاهش مي دهد.رژيم هاي غذايي سرشار از اسيدهاي چرب غيراشباع، خطر بروز بيماري هاي قلبي و عروقي را كاهش مي دهد. براي مصرف كمتر چربي ها، غذاها را به صورت آبپز، تنوري يا بخارپز تهيه كنيد. از مصرف بي رويه شيريني هاي خامه دار، چيپس، سس سالاد، سوسيس، كالباس، همبرگر، كباب كوبيده، كله پاچه، مغز، دل و قلوه كه حاوي مقدار زيادي چربي اند، اجتناب كنيد. از شير و لبنيات كم چرب ( 5/ 1 درصد چربي و كمتر ) استفاده كنيد. به جاي سس چرب سالاد از روغن زيتون يا آب ليمو و سبزي هاي معطر استفاده كنيد. براي پيشگيري از بيماري هاي قلبي و عروقي و سرطان ها، كاهش دريافت چربي اشباع از منابع حيواني ( مثل گوشت قرمز و لبنيات پرچرب ) مي تواند بسيار سودمند باشد. 

او فشارخون را  اصلي ترين عامل مرگ ومير در جهان دانست و گفت: نمك اصلي ترين علت افزايش فشار خون است. كاهش مصرف نمك، مقرون به صرفه ترين راه كاهش فشار خون است. مصرف زياد نمك خطر ابتلا به پوكي استخوان را افزايش مي دهد. مصرف نمك در ايران بيش از دو برابر ميزان مجاز است. مصرف زياد نمك خطر ابتلا به سرطان معده را افزايش مي دهد . در كشور ما، مواد غذايي شور و پر نمك زياد خورده مي شود. درصورتي كه نمك به مقدار مناسب مصرف شود و كليه ها هم سالم و عملكرد خوبي داشته باشند، نمك مورد نياز بدن تامين مي شود اما در صورت تداوم مصرف زياد نمك و مواد شور و يا اختلال در كاركرد كليه ها، نمك اضافي موجب تجمع آب در بدن شده و ايجاد ورم در تمام و يا قسمتهايي از بدن مي كند. مصرف زياد نمك و غذاهاي شور از عوامل موثر بر افزايش فشارخون و بروز بيماريهاي قلبي عروقي است. 

 مهارت در پايان ارائه اين آموزش ها را براي ارتقاء دانش عموم مردم ضروري عنوان كرد و تاكيد كرد: آموزش تغذيه سالم به آحاد مردم باعث بهبود تغذيه جامعه و ااصلاح الگوي تغذيه خانوار و در نتيجه كاهش ابتلاء به بيماري هاي غير واگير نظير ديابت،فشارخون وچربي خون است.

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد