رعایت بهداشت فراتر از درمان است.

یکشنبه, 31 تیر 1397

پيشگيري از سرطان روده بزرگ

با عوامل خطر قابل اصلاح مرتبط با شیوه زندگی

  درپيشگيري از سرطان روده بزرگ بيشتر آشنا شويم

 

پيشگيري از سرطان روده بزرگ

 

 

    دكتر ميرزاد مسوول واحد مبارزه بابيماري هاي غير واگير مركز بهداشت شهداي والفجر عوامل خطر قابل اصلاح مرتبط با شيوه زندگي درپيشگيري از سرطان روده بزرگ را چنين برشمرد: فعاليت بدني ناكافي: هر ميزان از فعاليت بدني مي تواند خطر سرطان روده بزرگ را كم كند، ورزشهاي سنگين مثل دويدن و يا سبك مثل پياده روي تند هر دو به سهم خود موثرند، حتي اگر در سنين بالاي زندگي شروع شوند، ورزش با روشهاي مختلف از جمله كاهش وزن، كاهش ماندگاري مواد غذايي مضر در دستگاه گوارش، كاهش سطح انسولين خون و در نتيجه كاهش رشد سلولهاي مخاطي روده، بهبود عملكرد سيستم ايمني و متابوليسم اسيد صفراوي، احتمال سرطان روده بزرگ را كاهش مي دهد. او اضافه كرد: افزايش وزن و چاقي، به ويژه چاقي دور شكم، يك عامل خطر براي سرطان روده بزرگ محسوب مي شود، ونيز الكل حتي اگر روزانه يك بار الكل مصرف شود، خطر سرطان روده بزرگ افزايش مي يابد و هر چه ميزان مصرف بيشتر شود، خطر سرطان روده نيز بيشتر مي شود.

    دكتر ميرزاد سپس مصرف دخانيات از جمله سيگار، را سبب افزايش خطر پوليپهاي آدنوماتوز و سرطان روده بزرگ دانست وگفت: مواد سرطان زاي زيادي در دود سيگار وجود دارند كه ممكن است روده بزرگ را از طريق سيستم گردش خون تحت تاثير قرار دهند و منجر به جهشهاي سلولي شوند، و از زمان شروع مصرف سيگار تا پديدار شدن افزايش خطر سرطان روده بزرگ، ممكن است سالها طول بكشد. او درمورد عامل ديگر ادامه داد: دو مساله در مورد گوشت قرمز مي تواند بروز سرطان روده بزرگ را زياد كند، يكي مقدار مصرف گوشت قرمز است و ديگري نحوه پخت آن، افرادي كه روزانه بيش از 80 تا 90 گرم گوشت قرمز مصرف مي كنند در مقايسه با افرادي كه مصرف كمتر از 20 گرم در روزدارند ، به ميزان سي درصد خطر بالاتري براي ابتلا به سرطان روده بزرگ دارند، بنابراين بايد تعادل را در مصرف گوشت قرمز رعايت كرد تا ضمن بهره مندي از فوايد آن، از ضررهايش دوري كرد، در مورد نحوه پخت هم، اگر گوشت را در دماي بسيار زياد آماده كنيم به ويژه در زمان كباب كردن يا درست كردن همبرگر، خطر سرطان بالاتر مي رود.

 اين پزشك درخاتمه مصرف كم ميوه و سبزيجات را ازجمله عوامل تاثيرگذار دربروز سرطان عنوان كرد وگفت: سبزيجات نه تنها به محافظت در برابر سرطان كمك مي كنند، بلكه خطر ديگر بيماريهاي مزمن را نيز كاهش مي دهند از جمله بيماري هاي قلبي و سكته مغزي. سبزيجاتي مثل كلم بروكلي و گل كلم، اسفناج و كرفس داراي تركيباتي ازجمله آنتي اكسيدان، اسيد فوليك و فيبر هستند كه ميتواند خطر سرطان را كاهش دهد. گفتني است اين مفاهيم آموزشي براي 86 نفر از مراقبين سلامت در مورد بيماري هاي غير واگير و ايراپن در دي 1396 دراين مركز بهداشت به همت واحد مبارزه با بيماري هاي غير واگير مركز بهداشت شهداي والفجر ارائه و در پايان به مراقبين سلامت تاكيد شد طبق اصول خود مراقبتي، بايد به همه افراد حتي افرادباسابقه مثبت خانوادگي، در خصوص عوامل خطر سرطان روده بزرگ و دوري از آنها، آموزش هاي لازم داده شود .