رعایت بهداشت فراتر از درمان است.

دوشنبه, 31 تیر 1398
خطا
  • ایراد در بارگذاری اطلاعات خوراک

همايش يك روزه تكنيك هاي كنترل اضطراب و استرس

همايش يك روزه تكنيك هاي كنترل اضطراب و استرس

با حضور 200 نفر از داوطلبان سلامت فعال و كارشناسان بهداشتي برگزار شد

 

 همايش يك روزه تكنيك هاي كنترل اضطراب و استرس   همايش يك روزه تكنيك هاي كنترل اضطراب و استرس

 

    به گزارش روابط عمومي مركز بهداشت شهرستان شيراز – شهداي والفجر به مناسبت هفته بهداشت روان همايش يك روزه آموزش تكنيك هاي موثر كنترل اضطراب و استرس و افزايش تمركز براي 200 نفر از كارشناسان بهداشتي و داوطلبان سلامت فعال اين مركز در سالن پيامبر اعظم ( ص) اين مركز با حضور دكتر فرشاد نظر آقايي رئيس انجمن كاهش تنش هاي فردي و اجتماعي سلامت برگزار شد.

 

دكتر عبدالحسين فرح بخش رئيس اين مركز بهداشت ضمن اعلام اين خبر گفت: سرعت روز افزون پيشرفت علم و تكنولوژي و تاثيرات شگرفي كه بر دگرگوني شكل بيروني زندگي انسان ها نهاده است، از اين سو و رقابت بي حد و حصر انسان ها در راستاي برخورداري هر چه بيشتر از رفاه اجتماعي، مدرنيزه تر كردن فضاي زندگي و گسترش ابزار گرايي از ديگر سو، سبب گرديده تا اضطراب ها و مشغله هاي فكري انسان معاصر فزوني يابد،در چنين فضاي پر اضطراب و پر مشغله اي ارگانيسم جسمي و رواني انسان در تلاش براي رويارويي با تغييرات بي رويه دنياي بيرون متحمل فشارهايي بيش از ظرفيت پذيرش خود مي گردد، تحت تاثيرات مخرب چنين فشارهايي ، قدرت تطابق سيستم فيزيولوژيكي- رواني انسان كاهش يافته و در وضعيت تحريك شده و حساس باقي مي ماند و در نتيجه توان بازگشت به حالت متعادل اوليه را از دست مي دهد.

 

او ادامه داد: تداوم چنين حالتي ، مقاومت او را در برابر عوامل پيراموني ايجاد كننده فشارها، كاهش داده و با ايجاد اختلال در عملكرد هاي بيولوژيكي – رواني، سبب برهم خوردن توازن كلي بيولوژيكي – رواني و اجتماعي انسان مي گردد، عدم توازن و اختلال در عملكرد هاي بيولوژيكي – روان و اجتماعي انسان، خود، زمينه ساز ابتلا به بسياري از بيماري هاي روان تني در عصر پرشتاب امروزي است.

  وي افزود : استرس نتيجه چنين تعامل نابهنجاري بين ارگانيسم جسمي و رواني انسان از يك سو و تحولات سريع دنياي بيرون از ديگر سو است، به جرات مي توان گفت كه در شرايط امروزين زندگي انسان ها ،كمتر كسي از عوارض دهشتناك استرس درامان مي ماند.
 
سپس دكتر فرشاد نظر آقايي مدرس اين دوره و رييس انجمن كاهش استرس هاي فردي واجتماعي ،ضمن بيان روش ها و تكنيك هاي نوين، كاربردي و موثر كاهش استرس گفت: روشهاي نويني توسط انجمن كاهش استرس هاي فردي و اجتماعي براي مهار استرس و به منظور ايجاد سوپاپ اطمينان براي كاهش فشار هاي دروني به كار گرفته شود از جمله : طيف وسيعي از تكنيك هاي كاربردي آموزش خودزا، بيوفيدبك، استفاده از تكنيك هاي تنفسي موثر در كاهش استرس، حركات فيزيكي آرام، تكنيك هاي هماهنگ سازي ذهن – بدن ، آرميدگي تدريجي عضلات، تصوير سازي ذهني هدايت شده ، تجسم خلاق، بسط احساسي- عاطفي – هيجاني و فكري ، كنترل خلاقانه خشم ، تمركز فكري، مهارت هاي ارتباطي ، بازسازي شناختي ، دعا و نيايش و غيره است.
  پس از آن ندا خورشيديان كارشناس ارشد بهداشت روان اين مركز در اين باره گفت: استرس امروزه به بخشي از زندگي روزمره ما تبديل شده است و مي تواند از مسائل گوناگوني ناشي شود، از نوع شغل و مسئوليت كاري، مسائل خانوادگي و اجتماعي، بيماري ، طلاق، تحمل ترافيك، ضرب العجل هاي زندگي تا مرگ همه و همه دغدغه هايي كه در پي هم مي آيند و ذهن انسان را مشغول مي كنند.
 
وي ادامه داد : طولاني شدن استرس به تاييد تحقيقات متعددي كه صورت گرفته است ، موجب مي شود كه كل بدن انسان تحت تاثير قرار بگيرد و انسان را دچار بيماري هاي مزمني مانند سردرد، دردهاي عصبي قلب، معده و به طور كل دستگاه گوارش كند و در اين جاست كه مديريت استرس هاي زندگي و مسائل و تبعات آن اهميت مي يابد.
 
وي سپس به ارائه راه حلهاي پيشنهادي پرداخت و گفت: ورزش هاي معمول مانند دويدن ، شنا و يا نرمش هاي روزانه همه مي تواند به نوعي در مديريت استرس ناشي از مسائل جانبي كمك شاياني كند 
و مراقبه نيز يكي از روش هايي است كه به انسان قدرت تمركز بر انرژي هاي مثبت دروني را مي دهد، پس از آن در نرمش هاي روزانه اگر به صورتي آرام حركت نرمشي را انجام دهيد و با آرامش در هواي آزاد نفس بگيريد تمام سلول ها و اعصاب بدن شما تحت تاثير اين عمل آرام خواهد شد.
 
خورشيديان افزود : معمولا سعي كنيد كسي را براي صحبت و درد دل خود انتخاب كنيد كه معمولا بدون قضاوت هاي يك طرفه شنونده خوبي براي شما باشدو در آخر مديريت زمان موثر  است،بدين گونه كه از كارهاي اضافي كه در حد توان شما نيست خودداري كنيد و براي كارها به درجه اهميت اولويت بندي كرده و اگر كاري هست كه بتواند تفويض شود، به آن فرد واگذار كنيد، هميشه بايد سعي كرد نسبت به آينده و كارهاي در پيش بيني هاي لازم صورت گيرد.
 
  گفتني است اين همايش با همكاري واحدهاي آموزش سلامت، روابط عمومي و جلب مشاركتهاي مردمي اين مركز برگزار و در خاتمه با اهدا لوح تقدير از دكتر نظر آقايي تقدير شد.