رعایت بهداشت فراتر از درمان است.

سه شنبه, 04 مهر 1396

نقش ورزش در کنترل و پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر

نقش و جایگاه فعالیت بدنی و ورزش در کنترل و پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر

 

وقوع دوره های گذار اپیدمیولوژیکی ، ارتقای مؤلفه های زندگی سالم و بهبود وضعیت اجتماعی و اقتصادی کشورها در دهه های گذشته از یک طرف باعث کاهش، کنترل ، حذف و ریشه کنی بسیاری از عوامل عفونی مهلک شده و از طرف دیگر به دلیل تغییر شیوه زندگی و پیشرفت صنعتی شدن ، بیماریهای مزمن و غیر واگیر به تهدیدی جدی برای سلامتی تبدیل شده به طوری که امروزه بیماریهای غیر واگیر از جمله بیماریهای قلبی و عروقی ، سرطان ها و دیابت مهمترین تهدید کننده حیات انسان محسوب شده و عوارض و نانوانی ناشی از آن بار سنگینی بر دوش خانواده ها ، جوامع و دولت ها تحمیل می کند.  این در حالی است که عوامل خطر زمینه ساز این بیماریها قابل پیشگیری بوده است و تغییر شیوه زندگی نقش مهمی در کاهش بار این بیماریها دارد . از جمله عوامل خطر زمینه ساز بیماریهای  غیر واگیر کم تحرکی  می باشد، به طوریکه فعالیت بدنی مناسب و ورزش یکی از کم هزینه ترین راهها برای حفظ سلامت و پیشگیری از بیماریهای غیر واگیر است .

 

اثرات فعالیت بدنی و ورزش بر قلب و عروق

-تقویت عضله قلب که به دنبال آن قلب قوی تر، با گنجایش بیشتر و با ضربان های منظم ترکه خود موجب ادامه حیات و زندگی می شود .

فعالیت بدنی مناسب موجب تقویت سایر عضلات بدن می شود و با گشاد شدن عروق و افزایش جریان خون با فشار، مانع از تنگی عروق در اثر رسوب مواد چربی در داخل رگها (آترواسکلروز) می شود.

 

  

اثرات بر دستگاه گوارش 

-افرایش حرکات روده و جلوگیری از یبوست مزمن

-تنظیم و متعادل نمودن دستگاه عصبی خودکار(سمپاتیک و پاراسمپاتیک)

-پیشگیری و کاهش سرطانهای روده بزرگ و راست روده

 

اثرات بر دستگاه اسکلتی عضلانی

ورزش و فعالیت بدنی مناسب از طریق افزایش مصرف انرژی ، افزایش میزان توده عضلانی و در نتیجه افزایش میزان سوخت و ساز بدن، موجب جلوگیری از افزایش وزن می شود. کاهش وزن، فشار اضافی را از روی مفاصل ملتهب برداشته ، موجب تضعیف علائم آرتروز شامل درد هنگام حرکت ، خشکی صبحگاهی مفاصل و احساس ضعف عضلانی و غیره می شود.

 

سایراثرات مثبت فعالیت بدنی بر  بدن

-به علت افزایش قدرت سیستم ایمنی و اثرات مفید روانی ، موجب کاهش بروز علائم و عوارض بیماریها می شود.

-باعث استحکام استخوانها شده و از ابتلا به پوکی استخوان (استئوپوروز)به ویژه در زنان جلوگیر ی می کند.

-با حساس کردن سلولهای بدن به اثرات انسولین ضمن پیشگیر ی از ابتلا به بیماری قند (دیابت نوع 2) در بیماران  دیابتی باعث کنترل بهتر میزان قند خون آنها می شودو نیز میزان احتیاج به انسولین و داروهای ضد قند خوراکی را کمتر می کند.

-با اثر مثبت بر روی میزان چربی خون، موجب کاهش چربی خون مضر (تری گلیسیرید و تا حدی LDL) و افزایش چربی خون مفید (HDL)شده و از این طریق هم به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

-باعث پیشگیری از اضطراب و افسردگی و ایجاد نوعی احساس آرامش در فرد می شود و کیفیت زندگی را بهبود می بخشد.

-از ابتلا به سرطان سینه و رحم در زنان پیشگیری می کند.

-علائم پیری را مرتفع می کند .طول عمر را افزایش می دهد.

                                                                                                                                                                                                                                                                 تهیه و تنظیم :زهرا جهانی فر

                                                                                                                                                                                                                                                                 کارشناس بیماریهای غیر واگیر

                                                                                                                                                                                                                                                                 مرکز بهداشت شهدای والفجر

 

منابع :

کتاب راه های پیشگیری و کنترل بیماریهای قلبی و عروقی  تالیف:دکتر محسن شمس و همکاران

کتاب برنامه کشوری پیشگیری و کنترل بیماری دیابت نوع 2 نوشته :دکتر سید محمد علوی نیا و همکاران

سایت :پزشکان بدون مرز

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد