رعایت بهداشت فراتر از درمان است.

دوشنبه, 29 آبان 1396

روز جهانی فشار خون

روز جهانی فشارخون

 

27 اردیبهشت روز جهانی فشارخون

شعار امسال « از مقدار فشارخون خود مطلع شوید »

 

اتحاديه جهاني فشارخون بالا از سال 2005 ميلادي ، روز 17 ماه مي را بعنوان روز جهاني فشارخون بالا براي افزايش آگاهي جهانيان در خصوص پر فشاري خون معين كرده است. در اين روز پيام هايي در خصوص حفظ فشارخون در سطح طبيعي به منظور كاهش عوارض آن در ميان جامعه عمومي منتشر مي شود.فشارخون بالا شايعترين بيماري قلبي عروقي و عامل خطر مهم مرگ و ناتواني در دنياست . فشار خون بالا سبب عوارض زيادي در بدن مي شود و ممكن است به خطرات مهمي شامل سكته هاي قلبي و مغزي، نارسايي قلبي، نارسايي كليه ، اختلالات بينايي، كما يا حتي مرگ منجر شود. يكي از موانع مهم در كنترل مؤثر فشارخون بالا بي اطلاعي مردم از بالا بودن ميزان فشارخون خودشان است. در حالي كه اين بيماري براحتي با يك اندازه گيري ساده فشارخون در خانه يا مراكز درماني با استفاده از دستگاه فشارسنج، قابل تشخيص و بدنبال آن قابل درمان و كنترل است.. ارزيابي معمول فشارخون در ارائه خدمات بهداشتي درماني و محل هاي تجمعي از جمله مدارس و دانشگاه ها و محل هاي كار مي تواند نقش مهمي در كاهش بار بيماري داشته باشد. طبق آمار، حدود 3 نفر از هر ده نفر بزرگسال در سراسر دنيا از فشارخون بالا رنج مي برند. تقريبا 1.8 ميليارد نفر در دنيا فشارخون بالا دارند كه نیمی از آن ها كاملا" از وضعيت خود بي اطلاع هستند و بعضي از آن هايي هم كه از وضعيت خود مطلع هستند، هيچ اقدام درماني دريافت نمي كنند. اين بسيج از سال 2014 سالانه به مدت 5 سال با موضوع يكسان " از ميزان فشارخون خود مطلع شويد" بصورت بسيج هاي اطلاع رساني و براي توسعه برنامه هايي براي غربالگري فشارخون و شناسايي بيماران مبتلا به فشارخون بالا، تكرار خواهد شد.

بعضی از اهداف برگزاری بسیج سالانه این روز به شرح زیر است:

-برانگیختن عموم جامعه برای اندازه گیری منظم فشارخون خود حداقل سالی یک بار

-تشویق افراد دارای فشارخون بالا برای مراجعه به پزشک خودو اندازه گیری منظم فشارخون و درمان صحیح آن

-تشوبق و ترغیب عموم افراد خصوصا" جوانان برای حفظ وزن طبیعی، سطح کلسترول خون طبیعی، فشارخون طبیعی، شیوه زندگی سالم، مصرف غذای سالم، فعالیت بدنی منظم و غیره.

-تشویق افراد به ترک عادات و رفتارهای بد مانند نوشیدن الکل، بی تحرکی و تنبلی، رژیم غذایی چرب ، رژیم غذایی تند و غذاهای سرخ کرده ، مصرف دخانیات، چاقی ، اضافه وزن و غیره.

-آگاه کردن عموم افراد در خصوص فشارخون، فشارخون بالا، عوارض آن، نحوه حفظ فشارخون و وزن طبیعی و شیوه زندگی سالم.

-تشویق تمام پزشکان به اندازه گیری فشارخون در هر مراجعه بیماران و ارائه خدمات درمانی صحیح و پیگیری و مراقبت منظم بیماران خود.

-آگاه کردن مردم در خصوص اینکه این بیماری مزمن است ونیاز به حفظ شیوه و عادات زندگی سالم برای تمام دوران زندگی دارد.

-ترویج و ترغیب برای شناسایی بموقع، پیشگیری و کنترل فشارخون شریانی در جمعیت های آسیب پذیر.

 

در این روز توصیه می شود ، همه فشارخون خود را اندازه گیری کنند و اطلاعات خود را در باره فشارخون بالا افزایش دهند و سلامت بمانند.

 

 

 

 

 

ارسال نظر


کد امنیتی
بارگزاری مجدد